SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Z Prešova až do Lipian na bicykli

Agentúra regionálneho rozvoja PSK si ako jeden zo svojich strategických cieľov stanovila aj rozvoj výstavby cyklochodníkov.

Agentúra regionálneho rozvoja PSK si ako jeden zo svojich strategických cieľov v plánovacom období 2013 – 2020 stanovila aj rozvoj výstavby cyklochodníkov. Podľa generálneho riaditeľa ARR PSK Artúra Benesa mestá nemôžu chcieť od ľudí , aby sa správali ekologickejšie a vymenili autá za bicykle, ak im najskôr nevybudujú kvalitnú cyklistickú infraštruktúru. Jedna taká sa buduje aj medzi mestami Prešov a Lipany, práve pod gesciou Agentúry regionálneho rozvoja. A práve o nej sme sa rozprávali s Artúrom Benesom.

Kedy sa budú môcť cyklisti dostať z Prešova až do aquaparku v Lipanoch?

Blížime sa k tomu míľovými krokmi. Prepojiť cyklochodníkom Prešov cez Veľký Šariš, Šarišské Michaľany, Sabinov, Pečovskú Novú Ves, Červenicu, Rožkovany, Jakubovú Vôľu s Lipanami bol jeden z našich strategických cieľov. Ukončenie odhadujem na rok 2023. Je to však odhad, ktorý my neurýchlime. Všetko je na najlepšej ceste, no pri postupoch, ktoré sprevádzajú projekty, realizované z eurofondov sa môže stať hocičo.

V akom stave sa tento projekt nachádza v súčasnosti?

Podľa aktuálnych alokácií v Integrovanom operačnom programe 2014-2020 sme pripravovali žiadosti o nenávratný finančný príspevok tak, aby sme postupne začali budovať jednotlivé etapy cyklochodníkov. V prvom kole sme boli úspešní s projektom Veľkého Šariša I. a II. etapa s investičným nákladom 1,5 mil. EUR. V druhom kole sme získali financie na cyklochodník v katastri Sabinova a obce Pečovská Nová Ves s rozpočtom viac ako 1,9 mil.EUR, pričom v zásobníku projektov ostal nedobudovaný úsek, vedúci cez Šarišské Michaľany.

Čiže cyklochodník nebude plynulý? Bude v nejakom úseku prerušený?

Prirovnal by som to k diaľnici D1. Vždy sa buduje nejaký úsek a následne sa prepoja. Po dlhom boji s centrálnymi orgánmi a vysvetľovaním nevyhnutnosti prepojenia cyklochodníkov, čo je absolútne logická a nutná záležitosť sme po trištvrte roku dostali potvrdenie o schválení a financovaní aj úseku cez Šarišské Michaľany, ktorý sa už v tomto období začne stavať, čím sa napojí Veľký Šariš cez Šarišské Michaľany na Sabinov a Pečovskú Novú Ves a vytvorí sa ucelený cyklochodník v celkovej dĺžke 22,5km s rozpočtovaným nákladom približne 4,0 mil. EUR. Už sa to veľmi sľubne rysuje. Vo finále to bude ucelený cyklochodník o veľmi slušnej dĺžke.

A čo ďalšie úseky?

V súčasnosti Agentúra regionálneho rozvoja PSK veľmi úzko spolupracuje a komunikuje s potencionálnymi konečnými prijímateľmi a to mestom Lipany a obcami Rožkovany, Červenica pri Sabinove a Jakubová Vôľa, pripravuje projektové dokumentácie a stavebné povolenia tak, aby sme boli pripravení v druhom polroku roku 2021 podať žiadosti o NFP financovaný z Integrovaného operačného programu alebo z REACT - EU. Po ich schválení by sme vybudovali ďalších 9,2 km cyklochodníkov s predpokladaným investičným nákladom cca 1,7 mil .EUR.

Myslíte že to zvýši záujem ľudí o výmenu auta za bicykel?

Až tak naivný nie som. Asi tak skoro z východného Slovenska neurobíme druhý Amsterdam. Ale už to je veľká vec, že dokážeme spojiť Prešov s pomerne vzdialeným a veľkým mestom, akým sú Lipany. Zvýši to záujem o šport a o túto trasu u ľudí, ktorí aktívne využívajú bicykel, určite to namotivuje mnohých ľudí k cyklistike, lebo to bude omnoho bezpečnejšie, ako ísť po kraji cesty, kde chodia autá. Ekologický prínos je nesporný, no ďalšie výhody sú aj ekonomické. Preto by sme mali spájať mestá cyklochodníkmi. Predstavte si, že niekedy na jar o dva roky sa budú môcť cyklisti pohodlne vybrať z Prešova napríklad do aquaparku v Lipanoch, alebo naopak obyvatelia Lipian sa dostanú na bicykli do Prešova napríklad na Dobrý festival, alebo pozrieť Solivary, centrum mesta či Opálové bane. Otvoria sa aj ďalšie možnosti rozvoja lokálneho turizmu na celej tejto trase, čím sa podporia aj miestni podnikatelia v gastro sektore, napríklad rôzne stánky s občerstvením a podobne. To vidíme v niektorých úsekoch už dnes.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Štart Driveramy prichádza vo chvíli, kedy predaje ojazdených vozidiel lámu rekordy.


5 h

Čo je správne jesť pred tréningom a čo jesť po cvičení? Poradíme vám, prečo by ste mali siahnuť po 100 % smoothie a šťavách.


6 h

Malým zázrakom by sa na Slovensku dala nazvať už samotná novopostavená škola v Banskej Štiavnici. Táto má však oveľa viac divov.


10 h