Mestská nájomná agentúra (MNA), zriadená magistrátom mesta Bratislava pracuje ako dôležitý kúsok mozaiky v systéme mestskej bytovej politiky. Funguje ako prostredník medzi majiteľmi bytov a podnájomníkmi, ktorých šance na dlhodobé bývanie v štandardnom prenájme by inak boli nízke.
Mestská nájomná agentúra prepája obe strany. S majiteľmi prenajímaných bytov sa dohodne na dlhodobom garantovanom prenájme a zabezpečení starostlivosti o prenajímaný priestor a rodinám túžiacim po stabilnom domove zaistí prenájom s prijateľným nájomným, nižším ako je to komerčné.
Touto cestou už agentúra úspešne zabývala 21 rodín. Aktuálne hľadá ďalších vlastníkov vhodných bytov, ktorí ocenia túto formu dlhodobého prenájmu svojho bytu bez starostí s pravidelnými platbami nájomného či s drobnými opravami. Ako funguje táto užitočná sociálna inovácia a aké sú jej výhody v našom rozhovore približuje riaditeľka MNA, Laura Kovácsová.
Keď sa pozrieme na aktuálne možnosti bývania v Bratislave, aký má táto situácia vplyv na zhoršovanie sociálneho statusu obyvateľov hlavného mesta?
Bratislava sa už niekoľko rokov ocitá na popredných miestach rebríčkov európskych hlavných miest s najmenej dostupným bývaním. Ceny nehnuteľností aj prenájmov sú u nás extrémne vysoké, mzdy nerastú tempom, ako rástli v ostatných rokoch ceny bývania – a to sa negatívne dotýka čoraz väčšej skupiny obyvateľstva. Preto rastie aj počet ľudí, ktorí sa nachádzajú v riziku neistého alebo nevyhovujúceho bývania.
Aké skupiny Bratislavčanov a Bratislavčaniek sú z tohto hľadiska najviac ohrozené?
Ľudia do Bratislavy migrujú najmä kvôli práci, čo je dané aj tým, že na Slovensku existujú veľké regionálne rozdiely v ponuke pracovných príležitostí. V hlavnom meste sa nachádza veľa ľudí, ktorí pracujú v odvetviach s nízko ohodnotenou prácou. Častokrát sú to spoločensky nevyhnutné profesie, ako napr. upratovanie v nemocničných zariadeniach, opatrovanie v zariadeniach sociálnych služieb či varenie v školách a škôlkach. Obzvlášť ide o jednorodičovské rodiny alebo viacpočetné domácnosti s deťmi alebo aj seniormi či seniorkami. Nemalú skupinu tvoria aj mladí ľudia, ktorí opúšťajú inštitucionalizovanú starostlivosť, teda centrá pre deti a rodiny.
Stáli ste pri zrode bratislavskej Mestskej nájomnej agentúry, sociálnej inovácie, ktorá reaguje práve na tento problém. Čo konkrétne bolo hlavným impulzom pre vznik tejto novej verejnej služby?
Pred piatimi rokmi, keď sa v Bratislave tvorila nová koncepcia mestskej bytovej politiky, sme si ako jednu z priorít určili zlepšenie dostupnosti bývania pre ľudí znevýhodnených na trhu s bývaním. Niektoré z rodín z mestských ubytovní či krízového centra by si aj dokázali uhradiť určité znížené nájomné alebo by si dokonca mohli nájsť nájomný byt aj na komerčnom trhu. Problémom však je, že títo ľudia sa dlhodobo stretávajú s určitou formou diskriminácie – prenajímatelia bytov majú tendenciu vnímať ich ako rizikových. Aj preto vznikla MNA.
Popíšte bližšie, o akých ľudí ide a ako sa táto diskriminácia prejavuje?
Mnohí majitelia nemajú záujem dlhodobo prenajímať byty napríklad matkám - samoživiteľkám, u ktorých sa častejšie predpokladá OČR a s tým súvisiace možné kolísanie príjmu. Alebo môže ísť o viacdetné rodiny: väčšina majiteľov nechce mať v byte veľa ľudí. Veľakrát stačí len to, že záujemcovia v telefóne povedia svoje priezvisko a už to môže u prenajímateľa vyvolať určité predsudky alebo zaradenie k určitej skupine ľudí na základe predsudkov. Pritom však ide o rodiny, ktoré majú seriózny záujem nájsť si dlhodobé bývanie a platiť zaň podnájom.
Ako týmto rodinám MNA uľahčuje situáciu?
Mesto Bratislava zriadilo MNA ako prostredníka medzi ľuďmi, ktorí potrebujú stabilné a adekvátne bývanie, a vlastníkmi bytov, ktorí sú ochotní prenajímať ich za nižšiu cenu, než je bežné komerčné nájomné.
V procese prenájmu agentúra preberá celú administratívno-právnu podporu a zastrešuje zmluvné vzťahy, ktoré uzatvára ako partner s obidvomi stranami. Zjednodušene povedané, odbremeňujeme majiteľky a majiteľov bytov od starostí s prenájmom, ktoré jednoducho nastávajú. Fungujeme ako jeden kúsok mozaiky v celom systéme mestskej bytovej politiky a pracujeme s už existujúcimi bytmi na súkromnom trhu. Sprevádzame konkrétne skupiny rodín k samostatnému bývaniu, ku ktorému by sa inak nemohli na komerčnom trhu s bývaním dostať. Zároveň ponúkame inovatívne riešenie pre vlastníkov bytov, ktorí majú vhodné byty a hľadajú dlhodobú spoluprácu.
Na základe akých kritérií vyberáte rodiny, ktorým takto pomáhate?
Jedným z hlavných kritérií je príjem rodiny. V ideálnom prípade by, podľa našich skúseností, mala cena za podnájom u našich klientov tvoriť okolo 30 % z príjmu ich domácnosti. Samozrejme, prihliadame na celkové potreby danej rodiny. Snažíme sa tak sprostredkovať dôstojné štandardné bývanie, nie sociálne, ktoré je určené pre najviac ohrozené skupiny obyvateľstva. Nemôžeme však zabývať ľudí s výrazne nižším príjmom, ktorí by časom mohli mať problém s platením. Návrat z bytu do ubytovne by pre nich bol veľmi ťažkým krokom späť.
Ako potom funguje proces párovania rodín s bytmi, ktoré máte k dispozícii?
Keďže ponuka bytov je zatiaľ stále nižšia ako dopyt, musíme hľadať z viacerých rodín tú najvhodnejšiu pre konkrétny byt. Pozeráme pri tom nielen na príjem, ale aj na lokalitu a rodinné väzby – kde pracujú rodičia, kam chodia deti do školy, ako dochádzajú na krúžky, a pod.
Štandardne je cieľom dohodnúť s majiteľom bytov cenu za prenájom približne o 20 až 30 % nižšiu oproti trhovej cene. A práve to mnohým rodinám stačí na vyriešenie ich dovtedy dlhodobo neriešiteľnej situácie. Samozrejme, prichádzame do kontaktu aj s rodinami, ktorým na túto úhradu aktuálne nevychádzajú financie, ale aj napriek tomu sa im snažíme pomôcť. Ako výrazný nástroj pomoci tu vstupuje do hry príspevok, ktorý môžeme vyplácať zo zdrojov získaných od Nadácie Kooperativa. Ide o neveľké čiastky – v priemere od 50 do 150 eur mesačne, avšak so zásadným významom. Vďaka nim majú tieto rodiny šancu dostať sa k samostatnému bývaniu a zmeniť svoj život.
Spomenuli ste príspevky, cez ktoré dokážete vo vybraných prípadoch ešte výraznejšie pomôcť. Staráte sa takto aj o ďalšie záležitosti vo vzťahu k rodinám či majiteľom bytov?
Pre úspešné fungovanie programov garantovaného bývania je dôležité mať k dispozícii garančný a krízový fond. Pre zabezpečenie jeho prevádzky je potrebné finančné zastrešenie. Veľkou podporou nám je aj spomínaný vklad Nadácie Kooperativa, ktorá sa v tejto oblasti partnersky angažuje od samotného vzniku MNA.
Aktuálne za tieto financie dokážeme zhruba polovici rodín v našom systéme pravidelne vyrovnávať rozdiel medzi nami hradeným nájomným pre majiteľov a podnájomným, ktoré platia rodiny nám. Týmto rodinám nechýba veľká suma, no i pár desiatok eur môže predstavovať bariéru na ceste k získaniu štandardného bývania. Podobne vykrývame aj platby vlastníkom, keď sú ich byty krátkodobo bez podnájomníkov. Z tohto zdroja dokážeme tiež financovať drobné opravy v bytoch či zakúpiť rodinám pri nasťahovaní štartovací balíček, napr. posteľnú bielizeň alebo drobné kuchynské vybavenie. Skrátka, snažíme sa kryť všetky výdavky voči majiteľovi bytu tak, aby sme pomohli rodine v podnájme, a súčasne aby nám ten byt ostal v portfóliu čo najdlhšie.
Akú majú rodiny, ktoré takto zabývate, perspektívu do budúcnosti?
Podnájomnú zmluvu s nimi uzatvárame na rok, s možnosťou predĺženia. Naša vízia je dávať ľuďom istotu dlhodobého štandardného bývania. Aj keď nastane nejaký problém, napríklad keď rodine vypadne príjem, vieme naň vďaka dostupným nástrojom reagovať. Nie sme ako prenajímateľ, ktorý povie: „Ak nepošlete do konca týždňa platbu, idete preč.“ Rodín sa pýtame na koreň problému: „Čo vieme urobiť preto, aby ste sa tu zastabilizovali?“ Je však úplne prirodzené očakávať, že niektoré rodiny usúdia, že nás časom už nepotrebujú a postavia sa na vlastné nohy. To je vlastne ten ideálny scenár.
Koľkým rodinám ste už takto pomohli?
Celkovo sme od začiatku nášho pôsobenia za dva roky zabývali 89 ľudí, z toho 48 detí. Momentálne takto pomáhame 21 rodinám. Aktuálne máme v správe 23 bytov – to znamená, že do dvoch bytov práve hľadáme rodiny, ktorým budú vyhovovať. V tejto chvíli máme v prenájme spolu 10 bytov od veľkých právnických osôb a 13 od individuálnych vlastníkov. Veríme, že práve tento počet bude ďalej rásť. Benefity prenájmu prostredníctvom MNA pre majiteľov bytov sa snažíme intenzívne komunikovať aj práve rozbehnutou kampaňou.
Kto sú vaši aktuálni prenajímatelia bytov z radov fyzických osôb? Akých majiteľov oslovujete?
Sú to, pochopiteľne, ľudia, ktorým nejde primárne o maximalizáciu zisku z prenájmu, ale viac im záleží na tom, aby boli dlhodobo spokojní s podnájomníkmi. Nechcú ich meniť každých pár mesiacov, nechcú znášať starosti spojené s prenajímaním. Mnohí z nich tiež majú zlé skúsenosti s prenájmom na komerčnom trhu. Väčšinou ide o byty, ktoré nie sú zaťažené hypotékou, majitelia ich napríklad zdedili a nemajú záujem ich predať. Viacerí vlastníci, ktorí nám poskytli byt, žijú dlhodobo v zahraničí, majú však väzbu na Bratislavu a chcú svojmu mestu touto formou niečo vrátiť. Samotný fakt, že za nami, ako garantom, stojí priamo magistrát, je tiež vnímaný ako pozitívum.
Aké byty v Bratislave sú pre vašu cieľovú skupinu najvhodnejšie?
Snažíme sa získavať do prenájmu približne podobné malometrážne byty. Preferujeme hlavne dvojizbové byty, kde je kuchyňa oddelená. Pre naše rodiny sú ideálne štandardné bytovky na sídliskách, sme však radi za možnosť získať byt v akejkoľvek lokalite.
Vo vzťahu k majiteľom je kľúčové vždy to, ako sú ochotní s nami spolupracovať pri stanovovaní ceny prenájmu. Uvedomujeme si, že tento segment je obmedzený. Veríme však v jeho potenciál: že táto myšlienka dáva zmysel a dokáže osloviť niekoľko desiatok či stoviek majiteľov bytov v Bratislave, ktorí chcú týmto spôsobom prispieť k zlepšeniu kvality života v našom meste.
A aká je spätná väzba od tých, ktorí už svoje byty na tento účel ponúkli?
Vnímajú nás ako sprostredkovateľa, ktorý im výrazne uľahčí prácu a ušetrí čas pri prenajímaní. Z ich strany ide len o jednu obhliadku a jedno odovzdanie bytu a potom už všetko s podnájomníkmi zabezpečujeme my.
Sú tiež spokojní s celkovou komunikáciou s nami, z čoho sa veľmi tešíme. Vzájomná dôvera a transparentnosť sú pre nás zásadné. Každého majiteľa sa pýtame, akú mieru informácií chce od nás dostávať. Niektorým vyhovuje, že nám v zásade stačí dať len kontakt na správu bytového domu a už všetko riešime s ním. Mnohí vlastníci bytov ani nepotrebujú vedieť, keď rodine v podnájme krátkodobo vypadne príjem, nijako sa ich to nedotkne. Úhradu nájomného od nás dostávajú pravidelne a v súlade so zmluvou medzi nami.
Ak máte v Bratislave byt na prenájom, prenajmite ho prostredníctvom Mestskej nájomnej agentúry, garantom je magistrát hlavného mesta
Je vám blízke pomáhať ľuďom, ktorí to potrebujú? Nechce sa vám neustále riešiť problémy spojené s prenájmom bytu? Ak práve zvažujete prenájom svojho bytu, zverte sa do rúk odborníčok z MNA, ktoré sa o všetko postarajú. Okrem starostlivosti o nových podnájomníkov a údržby bytu zabezpečia aj to, aby vám peniaze za nájomné chodili vždy včas. Všetky informácie o tejto službe spolu s prihlasovacím formulárom nájdete na stránke MNA.