25. novembra 1993 sa otvoril v Trnave prvý slovenský supermarket BILLA. Dnes, po dvadsiatich rokoch, ich je 121. Za ten čas pracovníci BILLA Slovensko obslúžili 622 miliónov zákazníkov. K dnešnému dňu v jej supermarketoch, dvoch distribučných skladoch (Petrovany, Senec) a v administratívnej centrále pracuje spolu takmer 4 000 zamestnancov. BILLA Slovensko tak patrí medzi najdôležitejších zamestnávateľov a investorov v krajine. Od roku 1993 tu preinvestovala viac ako 470 miliónov Euro a len tento rok plánuje otvoriť minimálne sedem ďalších nových supermarketov (Rovinka, Záhorská Bystrica, Bratislava Ružinov, Topoľčany, Dubnica nad Váhom…).
BILLA podporuje slovenské potraviny
Okrem priamej zamestnanosti tak BILLA Slovensko podporuje aj slovenské poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel, keď viac ako 65% jej potravinového tovaru je domáceho pôvodu. BILLA Slovensko sa tiež snaží podporovať menších lokálnych producentov, ktorí nie sú schopní dodávať do celého reťazca vyše stovky predajní. Preto minulý rok vznikla privátna značka „Slovenská farma“. Tá prezentuje lokálne značky poľnohospodárskych plodín s garantovaným slovenským pôvodom tovaru. „BILLA Slovensko prešla za 20 rokov obrovský kus cesty,“ hovorí generálny riaditeľ BILLA Slovensko Jaroslaw Szczypka. „Neskromne si myslíme, že sme pomohli Slovákom znovuobjaviť radosť z nakupovania a nájsť taký tovar, ktorý im najviac vyhovuje. Naša budúca misia je ďalej zvyšovať podiel miestnych a lokálnych výrobkov, personalizovať každú predajňu na maximálnu možnú mieru pre potreby jej zákazníka a tiež dať šancu regionálnym výrobcom, ktorý nevedia obslúžiť celú našu sieť. 65%-tný podiel slovenských výrobkov v segmente potravín pokladáme iba za začiatok,“ dodáva Szczypka.
V budúcnosti ešte ekologickejšie
BILLA vynakladá aj nemalé prostriedky na modernizáciu a výmenu zariadení s ekologickými typmi chladiva, ktoré na svoj chod potrebujú v prepočte o 30% skleníkových plynov menej v porovnaní so štandardnými systémami chladenia. V budúcnosti plánuje BILLA Slovensko zavedenie prvkov aktívnej tepelnej ochrany obalových konštrukcií budov kombinovanú s akumuláciou odpadového tepla. Vďaka tomu získajú predajne takmer 100% energetickú sebestačnosť pre vykurovanie predajní a prípravu teplej vody.
Zaujímavosti
• sortiment BILLA Slovensko dnes tvorí približne 10 tisíc položiek
• denný návoz tovaru do predajní zaplní približne 60 kamiónov
• 65% potravinového tovaru v BILLA má slovenský pôvod
• najmenšiu aj najväčšiu Billu majú Bratislavčania (BILLA Carlton má len 253m² predajnej plochy a najväčšia bude od júna 2013 BILLA Eurovea, ktorej predajná plocha bude 2 247m²)
• najpredávanejšou položkou v roku 2012 bol 40 gramový obyčajný biely rožok, ktorý bol nablokovaný v pokladni 63 000 000 kusov – samozrejme, všetky boli upečené na Slovensku
• najpredávanejšou biopotravinou (2012) sú biocitróny privátnej Billa značky Naše bio, ktorých sa predalo takmer 100 000 polkilových balení