Keď zákazník tlačí pred sebou nákupný vozík v obchodnom reťazci, číta si nákupný zoznam, hľadá obľúbené produkty, všíma si akciové ceny aj novinky, kontroluje kvalitu tovaru. Vtedy nemá čas zamýšľať sa nad šetrením plastov, uhlíkovou stopou, či klimaticky neutrálnymi potravinami. Kaufland však myslí aj na to a na mnoho ďalších opatrení, ktoré patria k trvalej udržateľnosti a zodpovednému podnikaniu.

Aby sme kupujúcim nekrivdili, mnohí z nich pri nákupe vymieňajú mikroténové vrecúška za ekosieťky a igelitky za tašky z bavlny, ktoré sú v sortimente reťazca a môžu ich používať opakovane. Čoraz častejšie využívajú aj kontajnery na použitý olej pri každej zo sedemdesiatich predajní Kauflandu. Reťazec však ide v ochrane životného prostredia a podnebia oveľa ďalej. A myslí pritom aj na zákazníka.
NOVINKA – KLIMATICKY NEUTRÁLNE POTRAVINY
Už ste o nich počuli? Klimaticky neutrálne potraviny sú tie, pri ktorých výrobe, preprave a spotrebe sú dopady na životné prostredie čo najnižšie a vyprodukované množstvá CO2 reťazec kompenzuje medzinárodne uznávanými a certifikovanými projektmi. Novinkou v širokej ponuke potravín reťazca je rad klimaticky neutrálnych potravín privátnej značky K-take it Veggie. Obľúbili si ich nielen vegetariáni a vegáni, ale radi si nimi spestria jedálny lístok aj ostatní zákazníci. Na kompenzáciu CO2 emisií, ktoré vznikajú v prípade týchto výrobkov Kaufland podporuje certifikovaný projekt na ochranu klímy Qori Q´oncha. Ide o výrobu sporákov a pecí od spoločnosti Microsol v Peru. Ak sa pýtate prečo, tu je odpoveď: viac ako 4 milióny ľudí ročne zomrú na následky znečistenia vzduchu spôsobeného nebezpečným tradičným varením na otvorenom ohni, ktoré ničí životné prostredie. V mnohých chudobnejších regiónoch sú najmä ženy a deti postihnuté závažnými ochoreniami dýchacích ciest a očí. Preto spoločnosť Microsol vyvinula projekt Qori Q´oncha podporujúci rodiny v chudobných vidieckych oblastiach Peru sporákmi, ktoré sú energeticky efektívne, šetria palivo a produkujú menej emisií CO2.

CHCÚ ZNÍŽIŤ EMISIE O VYŠE 80 PERCENT
Klimaticky neutrálne produkty sú len jedným z mnohých krokov, ktorými reťazec kráča po ceste znižovania produkcie emisií CO2. Široký sortiment produktov pod jednou strechou si zákazníci prezerajú pod kvalitným LED osvetlením, ktoré ušetrí až štvrtinu energie, čo predstavuje zníženie emisií CO2 o 3 500 ton ročne. Čerstvé ovocie a zeleninu si vyberajú zo zelených EPS prepraviek, v ktorých sa nielen prevážajú, ale aj vystavujú v predajni, vďaka čomu reťazec ušetrí ďalších až 3 000 ton emisií CO2za rok. Ak jazdia na elektrickom bicykli alebo elektroaute, na niektorých parkoviskách pri Kauflande môžu zadarmo využiť rýchlonabíjaciu stanicu.
Vďaka spolupráci a dlhodobej podpore domácich dodávateľov prispieva reťazec k znižovaniu uhlíkovej stopy. Rovnako ako eko kamión, ktorý rozváža tovar z logistického centra do predajní a jazdí na ekologický LNG pohon – v porovnaní s dieselovými kamiónmi vypustí do ovzdušia o 20 % menej emisií CO2.
Za zmienku stojí tiež systém rekuperácie, ktorý Kaufland využíva už od roku 2013 vo všetkých novopostavených predajniach. Ten umožňuje vykurovanie odpadovým teplom z chladiacich zariadení. Takýmto spôsobom dokáže vyrobiť až 80 % potrebného množstva tepla, pričom na kúrenie nepotrebuje vykurovací olej, plyn alebo drevo.
A práve vďaka rekuperácii reťazec ušetrí viac ako 1 800 ton CO2 ročne, čo predstavuje spotrebu energie až 338 rodinných domov so štyrmi obyvateľmi! „Ochrana klímy a životného prostredia patrí medzi priority našej spoločnosti. Preto využívame nové technológie a postupy, ktoré ich chránia všade tam, kde je to možné. Do roku 2030 chceme zredukovať emisie z vlastnej prevádzkovej činnosti oproti roku 2019 o viac ako 80 percent. A k znižovaniu produkcie emisií chceme podnietiť aj našich dodávateľov,“ vysvetľuje Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovenská republika. O tom, že je slovenský Kaufland v týchto opatreniach na dobrej ceste, svedčí aj nedávny prieskum spoločnosti Impact Metrics medzi českými a sčasti aj slovenskými reťazcami. Potvrdil, že má najnižšiu uhlíkovú stopu spomedzi štrnástich reťazcov v oboch krajinách.
ABY MALI ŠKOLÁCI ČERSTVÉ HLAVIČKY
Už dávno neplatí, že obchod len predáva produkty. Kaufland, ako zodpovedná spoločnosť, myslí v mnohých svojich CSR projektoch aj na zákazníkov. Napríklad na školákov v projekte Čerstvé hlavičky.
Všetci chceme, aby boli deti zdravé a plné energie. Preto reťazec odštartoval už tretí ročník projektu, ktorým motivuje školákov, aby pravidelne jedli čerstvé ovocie a zeleninu a tým podporuje zdravé stravovanie na školách. Aj odborníci pripomínajú, že dostatok vitamínov je pre ich rast a vývoj veľmi dôležitý. Napriek tomu mnohé deti dajú na desiatu prednosť keksíku pred jablkom alebo mrkvou.
Do projektu sa tentoraz zapojilo 258 základných škôl naprieč celým Slovenskom a hlasujúci odovzdali rekordný počet 623 530 hlasov. Sedemdesiat víťazných základných škôl má svoje partnerské predajne zo siete Kaufland, od ktorých budú odoberať raz týždenne ovocie či zeleninu pre všetkých svojich žiakov zadarmo počas celého školského roka. Prvé dodávky v objeme približne 28 000 kg čerstvého ovocia alebo zeleniny dostanú už v týchto dňoch.

TEŠIA SA ŠKOLY, DETI AJ RODIČIA
„Sme radi, že si projekt Čerstvé hlavičky získal medzi základnými školami popularitu a prispieva tak k správnym stravovacím návykom detí. Tešíme sa, že každá naša predajňa má svoju partnerskú základnú školu a že sa staráme o zdravú desiatu z čerstvého ovocia a zeleniny pre tisíce školákov po celkom Slovensku,“ hovorí Lucia Vargová. Ponuka čerstvého ovocia a zeleniny z reťazca pre školákov je naozaj veľmi pestrá. V uplynulom školskom roku si pochutnali napríklad na banánoch, jablkách, mandarínkach, pomarančoch, hrozne, hruškách, kivi, reďkovkách, paradajkách, ale aj na sladkej karotke či šalátových uhorkách. Pretože dobré príklady sú lákavé, mnohé deti spoločne so spolužiakmi ochutnali aj plody, ktoré by do nich mamina doma nedostala. Treba pripomenúť, že hoci bola situácia kvôli pandémii v uplynulom školskom roku pre školákov i školy mimoriadne náročná a nepredvídateľná, Kaufland neustále poskytoval čerstvé ovocie a zeleninu žiakom, ktorí sedeli v školských laviciach.
ĎALŠIE PREKVAPENIA (NIELEN) PRE ZÁKAZNÍKOV
Zopakujme ešte raz to, čo sme už spomínali – obchod naozaj nie je len o predaji produktov. Kaufland sa stará o svojich zamestnancov, stáva sa súčasťou života zákazníkov, komunít, spoločnosti. Chráni životné prostredie, podáva pomocnú ruku tým, ktorí ju potrebujú. Chce prispieť nielen k zdravšiemu jedálničku detí, ale aj ich rodičov novými receptúrami svojich potravín s nižším obsahom soli, cukru aj tuku. Vedie k pocitu spolupatričnosti ľudí, ktorí v predajniach nakupujú, a spoločne s nimi opäť pomáha... a takto by sme mohli pokračovať. Zoznam toho, čo reťazec robí v rámci zodpovedného podnikania, je naozaj dlhý. A už onedlho do neho pribudnú ďalšie krásne projekty pre nás všetkých. Ale o nich až neskôr...